Fake: ISIS training camps in southern Ukraine

Fake: ISIS training camps in southern Ukraine

At the end of July several Russian sites ran stories devoted to one of their favorite disinformation topics, that Ukraine is a training ground for Islamic State fighters. RIA Novosti, NTV, the Defense Ministry’s television channel Zvezda, RBK, Gazeta.ru, Life.ru, Izvestia, Lenta.ru and many others disseminated this fake story identically, word for word. Russian embassies in the UK and Canada also ran this fake information in their Twitter accounts. The

Fake: Belgium may lift sanctions against Russia

Earlier this week, Russia’s newspaper of record Izvestia announced that the Belgian parliament was poised to consider a resolution aimed at lifting sanctions against Russia. Izvestia’s source was the official Russian news agency TASS which reported that on July 12  Belgian MP Aldo Carcaci registered such a document in the Belgian lower house of parliament. The resolution is merely a recommendation and it cannot bring about an end to Russia

Fake:Ukraine soliciting funds to host Eurovision 2017

Russian website Ukraina.ru ran a story about Ukraine’s preparation for the 2017 Eurovision song contest in which it implied that Kyiv is soliciting funds for the event and going around the world with an extended hand. Using a Russian idiom «c миру по нитке» which literally means collecting thread the world over to make a shirt for a naked man, the publication cites the deputy director of Ukraine’s National Television

Fake: IMF won’t grant Ukraine new tranche of funds

The internet publication Kiev Times announced that the IMF would not give Ukraine any more bailout funds, Russia’s official international network RT immediately followed suit and declared that the IMF would continue working with Ukraine, but would not give Kyiv any more money. The source for this fake story is one Alexander Okhrymenko, president of the Ukrainian analytical center, a center which does not exist. Okhrymenko has a financial column

It looks like Russia hired internet trolls to pose as pro-Trump Americans

  Russia’s troll factories were, at one point, likely being paid by the Kremlin to spread pro-Trump propaganda on social media. That is what freelance journalist Adrian Chen, now a staff writer at The New Yorker, discovered as he was researching Russia’s “army of well-paid trolls” for an explosive New York Times Magazine exposé published in June 2015. “A very interesting thing happened,” Chen told Longform‘s Max Linsky in a podcast in

Kremlin Watch Monitor. June 25, 2016

Weekly update on Kremlin disinformation efforts in Europe Junior analyst Vlaďka Vojtíšková from the European Values think-tank co-authored a research paper published by the Martens Centre. The paper focuses on organisations which operate in Europe and are funded by the Russian government with the aim to influence public opinion. It recommends, among other measures, fostering the EU’s own narrative, which is based on human rights, freedom and equality; supporting the

StopFakeNews #92 with Askold Krushelnycky

The latest edition of StopFake News with British journalist Askold Krushelnycky. Among this week’s fakes, claims that Ukraine disrupted the 2016 Sea Breeze military exercises, European Parliament accuses President Poroshenko of political repression, yet another national minority group demands autonomy and Kirovohrad, a city that wants its tsarist name back. Or does it really?

Fake: Finnish farmers losing out because of Russian sanctions

According to Russian agencies RIA Novosti, Sputnik, RuNews 24, Argumenty nedeli, Ekonomika Segodnya Finnish farmers’ profits are falling because of Russia’s embargo on European food imports. Falling milk prices, late subsidy payments and the Russian embargo are biting into Finnish farming profits claim these Russian sites and cite MTK, the Finnish Central Union of Agricultural Producers and Forest Owners as their source. The Finnish news site yle.fi did in fact

Fake: Ukraine’s Gagauz minority demand autonomy

National minority demands for autonomy, a staple of Russian fakes about Ukraine, made a comeback this week with the claim that the Turkic minority of Gagauz people in the Odesa region are demanding autonomy. Lenta.ru announced that the Gagauz Union of Ukraine asked President Poroshenko to create a Gagauz territorial autonomy in Odesa oblast. The union posted this appeal on their page on the Vkontakte Russian social media site, claims

Fake: Kirovograd residents overwhelmingly prefer tsarist era name

Russian government daily newspaper Rossiyskaya Gazeta announced last week that Ukraine disregarded the majority opinion of Kirovohrad residents and renamed this central Ukrainian city with the name of a Russophobe. “More than 80% of Kirovohrad residents voted against the renaming of their city during a referendum, as an alternative more than 90% supported the prerevolutionary name of Yelisavetograd” writes Rossiyskaya Gazeta. The publication uses the results of two different polls,

Сообщить о фейке
Спасибо за информацию. Сообщение успешно отправлено и в скором времени будет обработано.
Report a fake
Thanks for the information. Message has been sent and will soon be processed.
Suscribirse a las noticias
¡Gracias! La carta de confirmación ha sido mandada a su correo electrónico
Подписаться на рассылку
Спасибо! Письмо с подтверждением подписки отправлено на Ваш email.
Subscribe to our newsletter
Thank you! A confirmation letter has been sent to your email address.
Абонирайте се за новините
Благодарим Ви! На Вашия email е изпратено писмо с потвърждение.
S’inscrire à nos actualités
Merci! Une lettre de confirmation a été envoyé à votre adresse e-mail.
Sottoscrivi le StopFake News
Grazie per esserti iscritto alle news di StopFake ! Una mail di conferma è stata inviata al tuo indirizzo di posta elettronica
Meld je aan voor het StopFake Nieuws
Bedankt voor het aanmelden bij StopFake! Er is een bevestigingsmail verzonden naar je emailadres.
Thanks for the information. Message has been sent and will soon be processed.
Thank you! A confirmation letter has been sent to your email address.